Conducerea BNR
Banca Naţională a României este condusă de un Consiliu de administraţie. Acesta este alcătuit din 9 membri numiţi de Parlament, cu nominalizarea conducerii executive, pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului. Membrii Consiliului de administraţie nu pot fi parlamentari şi nu pot face parte, potrivit legii, din justiţie sau din administraţia publică. Structura executivă permanentă a Băncii Naţionale este formată din guvernator şi 3 viceguvernatori, dintre care unul este prim-viceguvernator. Ceilalţi 5 membri nu sunt salariaţi ai BNR. Preşedintele Consiliului de administraţie este guvernatorul Băncii Naţionale a României.
Consiliul de administraţie este organismul cu drept de decizie în ceea ce priveşte politicile în domeniul monetar şi al cursului de schimb, autorizarea, reglementarea şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, monitorizarea sistemelor de plăţi, organizarea internă a băncii. Consiliul de administraţie hotărăşte, de asemenea, care sunt atribuţiile ce revin structurilor executive şi personalului Băncii Naţionale a României.Activitatea Consiliului de Administraţie este reglementată de prevederile Legii nr. 312/2004 şi de regulamentele BNR.
Consiliul de administraţie al BNR a fost numit prin Hotărârea nr. 35 din 8 oct. 2009 a Parlamentului României:
- Guvernator - Academician Mugur Isărescu
- Prim-viceguvernator - Prof. univ. dr. Florin Georgescu
- Viceguvernator - Bogdan Olteanu
- Viceguvernator - Dr. Cristian Popa
- Membru - Prof. univ. dr. Marin Dinu
- Membru - Prof. univ. dr. Nicolae Dănilă
- Membru - Prof. univ. dr. Virgiliu Stoenescu
- Membru - Conf. dr. Agnes Nagy
- Membru - Dr. Napoleon Pop
Pentru asigurarea eficienţei procesului decizional, în cadrul BNR funcţionează 4 structuri operative cu responsabilităţi în exercitarea principalelor funcţii ale unei bănci centrale:
- Comitetul de politică monetară,
- Comitetul de supraveghere,
- Comitetul de administrare a rezervelor internaţionale
- Comitetul de audit
Comitetul de politică monetară constituit ca o structură permanentă, cu rol consultativ şi decizional, este alcătuit din 9 membri şi este condus de guvernatorul BNR. Principalele atribuţii se referă la stabilirea coordonatelor strategice ale politicii monetare, caracteristicile cadrului operaţional al acesteia, obiectivele şi liniile directoare pe orizonturi diferite de timp, precum și măsuri de îmbunătațire și de creștere a eficacității politicii monetare și a cadrului său operațional, inclusiv din perspectiva armonizării acestuia cu cerinţele Băncii Centrale Europene.
Comitetul de supraveghere reprezintă o structură permanentă, cu caracter deliberativ şi decizional. Este compus din 10 membri şi este condus de guvernatorul BNR. Atribuţiile şi competenţele sale vizează activităţile de evaluare şi monitorizare a funcţionării instituţiilor de credit din perspectiva calităţii activelor, a performanţelor financiare şi a încadrării lor în nivelul reglementat al indicatorilor de prudenţă bancară, dar şi a asigurării bazei de reglementare, conform legislaţiei specifice şi practicilor internaţionale în materie.
Comitetul de administrare a rezervelor internaţionale este o structură permanentă, alcătuită din 11 membri şi este condusă de guvernatorul BNR. Principalele atribuţii ale acestuia sunt legate de îndeplinirea orientărilor strategice adoptate de Consiliul de administraţie în domeniul administrării rezervelor internaţionale. Comitetul stabileşte lista entităţilor cu care se derulează tranzacţiile, a emitenţilor pentru investiţiile în titluri şi a activelor acceptate pentru investire, face propuneri privind implementarea şi utilizarea instrumentelor financiare (inclusiv instrumente financiare derivate), analizează evoluţia pieţelor şi formulează propuneri de strategie pentru perioada următoare.
Comitetul de audit analizează şi propune direcţiile strategice şi politica BNR în domeniul controlului intern, managementului riscurilor, auditului intern şi extern. Este format din 5 membri ai Consiliului de administraţie care nu fac parte din conducerea executivă a băncii.
Guvernatorul Bancii Naţionale a României dispune măsuri pentru executarea dispoziţiilor legale, a hotărârilor Consiliului de Administraţie precum şi a altor reglementări privind Banca Naţională a României, poate delega prim-viceguvernatorul şi viceguvernatorilor unele dintre atribuţiile sale, în condiţiile stabilite de Consiliul de Administraţie. Guvernatorul numeşte în funcţie personalul din aparatul central al Băncii Naţionale a României şi pe directorii sucursalelor şi ai agenţiilor. Guvernatorul emite ordine şi decizii şi reprezintă Banca Naţională a României în relaţiile cu terţii, semnând direct sau prin persoane împuternicite de el, toate tratatele sau convenţiile încheiate. În cazul absenţei sau imposibilităţii guvernatorului de a acţiona, acesta va fi suplinit de prim-viceguvernator.
Capitalul social al BNR aparţine în întregime statului. Operaţiunile Băncii Naţionale a României sunt contabilizate privind planul propriu de conturi, cu avizul consultativ al Ministerului Finanţelor.
Profitul brut al Băncii Naţionale a României se constituie numai din veniturile nete din activitatea operaţională. Diferenţele favorabile nete din reevaluări, după deducerea pierderilor nete din operaţiuni , se alocă contului special de reevaluări. Profitul net al BNR se alocă şi se utilizează în următoarea ordine de prioritate:
1. Pentru rezervele statutare - repartizări de până la 60%;
2. Pentru constituirea surselor de finanţare – repartizări de până la 30%;
3. Pentru fondul de participare a salariaţilor la profit – până la 10%
4. Sumele eventual rămase după repartizările efectuate conform prevederilor de mai sus, sunt alocate pentru destinaţiile care se stabilesc de către Consiliul de Administraţie a BNR.
Dacă într-un exerciţiu financiar Banca Naţională a României înregistrează pierdere, aceasta se acoperă din sursele disponibile, în următoarea ordine de prioritate:
1. Contul special de reevaluare;
2. Rezervele stautare.
Structura organzatorică a BNR
Direcţiile şi compartimentele de muncă răspund de executarea sarcinilor ce le revin din dispoziţiile legale şi reglemenările privind Banca Naţională a României, precum şi de executarea deciziilor Consiliului de administraţie ori ale guvernatorului, prim-viceguvernatorului sau viceguvernatorului care coordoneză direcţia sau compartimentul respectiv.
Direcţiile, departamentele din BNR sunt urmatoarele:
I. Direcţia politicii monetare cuprinde următoarele servicii:
· Serviciul analize monetare
· Serviciul programare monetară
II. Direcţia studii şi publicaţii cuprinde următoarele servicii:
· Serviciul-studii
· Seviciul publicaţii
· Serviciul documentare-bibliotecă
III. Direcţia statistcă cuprinde următoarele servicii:
· Serviciul monetar şi financiar
· Serviciul balanţă de plăţi
· Serviciul raportări statistice directe
· Serviciul procesare date statistice
IV. Direcţia operaţiuni de piaţă cuprinde următoarele servicii:
· Serviciul operaţiuni de politică monetară
· Serviciul operaţiuni cu trezoreria
· Serviciul administrarea rezervelor internaţionale
V. Direcţia reglementare şi autorizare cuprinde următoarele servicii:
· Serviciul reglementare, autorizare şi monotorizare sisteme de plăţi
· Serviciul reglementare prudenţială bancară
· Serviciul autorizare
· Serviciul reglementare contabilă şi valutară
VI. Direcţia supraveghere cuprinde următoarele servicii:
· Serviciul inspecţie I
· Serviciul inspecţie II
· Serviciul inspecţie III
· Serviciul evaluare a sistemului bancar, metodologie şi proceduri de supraveghere
VII. Direcţia resurse umane cuprinde următoarele servicii:
· Seviciul management resurse umane
· Serviciul dezvoltare profesională
VIII. Direcţia contabilitate cuprinde urmaătoarele servicii:
· Serviciul-contabilitate operaţională
· Serviciul contabilitatea administraţiei proprii
· Serviciul norme contabile proprii şi control financiar preventiv
IX. Direcţia secretariat cuprinde următoarele servicii:
· Serviciul secretariat al Consiliului de administraţie al BNR
· Serviciul canacelarie şi coordonare sucursale
· Serviciul protocol
· Serviciul arhive şi muzeu
· Serviciul informare publică
· Serviciul relaţii cu presa
X. Direcţia audit intern cuprinde serviciile:
· Serviciul audit general
· Serviciul metodologie
· Serviciul audit informatic
XI. Direcţia juridică cuprinde următoarele servicii:
· Serviciul legislaţie, avizare si documentare juridică
· Seviciul contencios, mediere diferende şi asistenţă contractuală
XII. Direcţia logistică cuprinde următoarele servicii:
· Serviciul modernizări şi dotări
· Serviciul achiziţii şi gestiuni
· Serviciul transporturi
· Serviciul administrare patrimoniu
· Serviciul reparaţii curente şi întreţinere instalaţii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu